Linda Adehög | 10 november 2016

Nordic Wellness expanderar

Siktar på 150 klubbar i Sverige till 2018

Expansiva gymkedjan Nordic Wellness gör en kraftsatsning för att stärka sin position på marknaden. Inom loppet av ett år beräknar man att växa med cirka 20% och gå från dagens 127 klubbar till 150 stycken. Till 2020 siktar Nordic Wellness på att ha 100 klubbar bara i Stockholm med omnejd.

Entreprenören Magnus Wilhelmsson förvärvade sin första träningsklubb på Backaplan i Göteborg för 19 år sedan. Idag är Nordic Wellness Sveriges största privatägda gymkedja med 127 klubbar. Utöver själva kärnverksamheten har Nordic Wellness blivit kända för innovativa lösningar och för att utmana en annars ganska konservativ bransch. Magnus Wilhelmsson har exempelvis startat Wellness Nutrition som tillvekar energidrycker och andra livsmedel som säljs på klubbarna.
För att positionera sig i den konkurrensutsatta gymbranschen finns möjligheten för medlemmarna att träna på samtliga Nordic Wellnessklubbar i Sverige med samma kort. Nordic Wellness har också infört ett digitalt belöningssystem där medlemmarna får poäng för varje träningstillfälle.

– Trots att det snart gått 20 år sedan den första klubben känns det som att jag bara börjat. Gymbranschen har utvecklats och blivit en folkrörelse, och allt fler människor upptäcker fördelarna med att träna och hålla sig friska. Mitt mål är att alla ska ha nära till en Nordic Wellnessklubb där de kan svettas och må bra, berättar Magnus Wilhelmsson.

Uppmärksammas för sitt entreprenörskap
Nordic Wellness snabba tillväxt och Magnus Wilhelmssons entreprenörskap uppmärksammas nu genom en nominering i Ernst and Youngs Entrepreneur Of The Year där han nomineras som regionsfinalist för Västra Sverige. Regionsfinalen går av i Göteborg 10 november 2016.

Nordic Wellness grundades 1997 i Göteborg och är idag en av marknadens största aktörer. Bolaget omsätter 650 miljoner kronor och har cirka 500 anställda (2016).

För mer information och bilder vänligen kontakta:

Magnus Wilhelmsson, VD
magnus@nordicwellness.se