vitamindsol.png

När ger solen tillräckligt med D-vitamin?

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: D-vitamin Kosttillskott Näringsbrist Näringslära Vitaminer

När är det egentligen dags att sluta ta D-vitamintillskott?

Skribent: Sierra de Goldsmith

 

Ett livsviktigt vitamin

D-vitamin är ett livsviktigt vitamin med många funktioner i kroppen. Det behövs exempelvis för att upprätthålla balansen mellan kalcium och fosfat och är på det viset delaktig i omsättning av skelett och tänder. D-vitamin är även ett förstadie till andra hormoner och behövs således för även den metabola hälsan. Man har även hittat samband mellan låga nivåer och uppkomsten av flertalet sjukdomar som bland annat prostatacancer, bröstcancer, MS och flera infektionssjukdomar.

Förekommer brist?

D-vitamin är i princip det enda näringsämne som vi i Sverige riskerar att få i oss för lite av, förutsatt att vi äter en normalkost och är friska i övrigt. Ny forskning har visat att även sub-optimala nivåer (över gränsvärdet för uttalad brist, men lägre än rekommenderad mängd) av D-vitamin är negativt för hälsan, vilket innebär att det är ännu viktigare att se till att få i sig sitt D-vitamin.

De nya Nordiska näringsrekommendationerna speglar det här genom en höjning av rekommendationerna av D-vitamin från 7,5 till 10 mikrogram (µg) per dag för barn och vuxna. Studier har visat att Svenskar generellt sett har för låga nivåer av D-vitamin i blodet. 

 

Vitamin D - inte så enkelt att få i sig via maten

Anledningen till att vi riskerar brist i Norden är att D-vitamin inte finns i riklig mängd i maten, utan det mesta av vårt D-vitamin får vi istället i oss via solens bestrålning av huden. För att vi ska kunna producera vårt eget D-vitamin behöver vår hud exponeras för ultraviolett ljus av typen UV-B.

Eftersom UV-B-strålar filtreras bort i atmosfären när solen står lågt är det i praktiken bara under sommarmånaderna april-maj till augusti-september och då mellan klockan 10.00 och 16.00 som vi kan producera vårt eget D-vitamin i nämnvärda mängder.

Detta innebär att ett tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret är att föredra, men att du från och med april/maj om du vistas ute regelbundet under dagen fyller dina depåer bra ändå. Ungefär 15 min utomhus i solen mitt på dagen med short/t-shirt räcker för att fylla depåerna om du har ljus hy. Dessutom finns det källor till D-vitamin i maten, som fet fisk, äggula, makrill i tomatsås och berikade mejeriprodukter. 

Tips: Läs mer om bra D-vitaminkällor i maten i näste veckas inlägg!

 

Sammanfattning

Om du vet mig dig att du kommer vistas ute i solen frekvent kan du från och med omkring april månad ställa undan D-vitaminpillerna och plocka fram dem i slutet av september igen. Se dock till att fortsätta äta D-vitaminrik föda som lax, makrill, sill, sardiner, ägg och berikade mejeriprodukter. Är det osäker på att du kommer få någon nämnvärd solbestrålning, ta en halv dos D-vitamin även under sommaren.

 

Källor: 

Strålsäkerhetsmyndigheten

Vetenskapshälsa - fakta om UV-bestrålning

Livsmedelsverket om D-vitamin

 

/Sierra de Goldsmith, leg. dietist

 


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna