frukost-eller-inte.jpg

Frukost eller inte?

Publicerat: av Sierra De Goldsmith

Frukost är dagens viktigaste mål. Enligt vissa. Frukost är ett mål du lätt kan hopp över. Enligt andra. Det finns många myter kring frukost och som vanligt ligger sanningen inte i extremerna. Utan någonstans mitt i mellan. 

Såhär äter 7 instruktörer på Nordic Wellness frukost

För många är en bra frukost en förutsättning för att resten av dagens matval ska bli bra, för andra är det mer hälsosamt att inte äta frukost alls och istället satsa på en matig lunch.

Frukost varierar helt enkelt. Så är det inte dags att skrota frukostmyten en gång för alla? Och inse att vad som är rätt, en bra eller en nyttig frukost varierar från person till person.

Låt oss istället bredda frukostbilden! Så att du enkelt kan hitta och vara nöjd med det som fungerar bäst för dig och dina mål.

Jag har ställt 3 frukostfrågor till 7 instruktörer på Nordic Wellness. Förhoppningsvis plockar du med dig något matigt tips!

 

Frukostfrågorna

  1. Är du en "frukostmänniska"?
  2. Vad äter du till frukost på vardagar?
  3. Vad äter du till frukost/brunch när du vill lyxa till det, på helger exempelvis?

 

Henrika Sundin
RPM-instruktör

1 Jag är absolut en frukostmänniska, dels för att jag älskar just det man äter till frukost, dels för att jag vet vad det innebär för kropp och hjärna att påbörja dagen med ett bra mål mat.

2 På vardagarna just nu så äter jag fil, en klick turkisk yoghurt, lite ekologisk honung över och en liten näve valnötter samt pumpakärnor. Detta varieras vissa veckor med keso och mosad banan alternativt ett skivat äpple och kanel.

3 På helgen lyxar vi till det med scones gjorda på havregryn, lite smör och mjöl samt filmjölk, och 17-procentig ost till det.

Så ser mina frukostar ut just nu. Gröt är också en klassiker som återkommer då och då.

 

Frida Jever
Cykel- och rörlighetsinstruktör

1 JA! Jag är en stor frukostmänniska (jag är en alla-mål-människa).

2 Ett stort glas vatten, 1 kopp kaffe, filmjölk med osötad müsli på råa havregryn toppad med valnötter + en knäckebrödsmacka med en burk makrill i tomatsås för proteinet.

3 Samma faktiskt. Kanske toppar müslin med lite bär om jag hinner, eller mosar en avokado tillsammans med makrillen på knäckebrödet.

 

Emma Klinton
RPM-instruktör

1 Jag skulle nog kalla mig frukostmänniska. Men på vardagarna är jag usel på att få till en bra frukost! Tiden räcker helt enkelt inte till i dagsläget utan jag äter något snabbt väl på jobbet istället.

2 På jobbet äter jag lite yoghurt och en granola med en skivad banan. Hinner inte äta på morgonen innan jag lämnar på förskolan eller tränar.

3 Om jag lyxar till det, vill jag gärna ha en skål vanlig havregrynsgröt med kanel och äpple samt en äggmacka eller ostmacka med egenmixad grön smoothie.

 

Johan Pettersson Strömer
Instruktör inom cykel, sprint, bodyattack, bodycombat och GRIT

1 Ja, särskilt på helgen.

2 Om jag “sköter mig” består min vanliga vardagsfrukost av 100 g kvarg, 50 g keso, 20 g müsli, 15 g whey 100 och en kaffe med mjölk. Om jag är lat blir det bara en proteindrink och en kaffe med mjölk.

3 På helg blir det antigen att jag bakar lyxscones med pålägg, kokt ägg, juice och latte. Eller pannkakor med grädde och sylt. Blir ofta köpta surdegsfrallor också. Älskar dessutom hotellfrukost och då äter jag alldeles för mycket av allt...

Sofia Löfstaf
Yogainstruktör

1 Ja! Men jag blir hungrig först ca en timma efter att jag vaknat.

2 Naturell yoghurt med müsli och toppat med frukt (äpple/ banan) och kanel. Eller havregrynsgröt med frukt och kanel. Och kaffe så klart och innan jag äter dricker jag ca 4–5 dl vatten.

3 Surdegssmörgås eller knäckebröd med ost eller ägg och massa tomat. Färsk frukt med yoghurt eller som smoothie eller smoothiebowl.

Therese Popristov
Instruktör i CX, RPM, BP, Cykel puls och BB

1 Så mycket man kan bli.

2 Eftersom jag älskar min frukost brukar jag variera den från dag till dag men jag äter alltid ägg varje morgon. Några exempel är:

  • - Kvarg, bär, hemmagjord granola och kokt ägg.
  • - Turkisk yoghurt med skivat äpple, valnötter, gnutta honung, kanel, kardemumma och kokt ägg.
  • - Bovetegröt, osötad mandelmjölk och kokt ägg.
  • - Knäckebröd, makrill i tomatsås, mandlar och kokt ägg.
  • - Overnight oats med mandelmjölk, kanel, kardemumma, bär, kokosflarn och kokt ägg.

3 När det finns tid till lyx lagar jag gärna omelett med svamp, spenat och kalkon. Serveras med en lättare sallad på de grönsaker som finns hemma. Dricker gärna en bärsmoothie till.

Mikaela Schönning,
Instruktör i yoga, rörlighetsträning, bootymove och Mama Move

1 Nej, jag är ingen frukostmänniska! Har aldrig varit, och brukade förr skippa frukost.

2 Nu är jag gravid och äter helst två rostade mackor med leverpastej och en kopp kaffe på morgonen. Men jag har aldrig haft en morgonrutin med samma varje dag, så är brödet slut kan jag ta ett ägg eller lite yoghurt. Bara jag får någonting i mig!

3 Lyxfrukost på helgen är när jag och min treåring gör våfflor eller amerikanska pannkakor. Lite färska bär eller chocolate chips till beroende på vad vi är sugna på! Och så kaffe såklart.

 

/Sierra de Goldsmith, psykolog, leg. Dietist & personlig tränare


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna