Nordic_Wellness_Storkok_for_att_forenkla_vardagen2.jpg

Laga veckans mat i förväg – del 2

Publicerat: av Sierra De Goldsmith

Se till att lägga en stabil grund för veckan med matlåda-prep!

 

Förenkla livet

Istället för att komplicera din vardag med fler måsten och mera stress, varför inte testa ett nytt sätt att ta sig an det faktum att du behöver äta varje dag? Testa att laga storkok inför veckan och njut av tiden som blir över, och pengarna du sparar.

Om du äter utelunch 5 dagar i veckan, kan du bokstavligen spara tusenlappar på att de flesta dagar ha med dig en god och lättlagad matlåda istället!

 

Serie med bra mat som lämpar sig väl i matlåda

Detta är det andra inlägget i en serie av 4 där vi tipsar om mat som det går att göra storkok av och som passar bra i matlåda. Denna vecka kör vi en vegetarisk variant med en indisk gryta med tofu – hoppas du gillar den!

 

Recept på Indisk gryta med tofu och spenat

Ingredienser (5 portioner)

  • 1250 g fast tofu
  • 500 g fryst spenat
  • 2,5 dl kokosmjölk standard
  • 225 g okokt ris, exempelvis parboiled
  • 5 msk tomatpuré
  • Saften från 1 citron
  • Kryddmixen Garam masala, chili, torkad ingefära, salt, peppar

 

Gör så här

  1. Skär tofun i kuber. Fräs spenat med tomatpuré, citronsaft, garam masala, ingefära, salt och peppar. Tillsätt kokosmjölken och tofun. Smaka av och krydda eventuellt mer.
  2. Koka ris, komponera matlådorna.

 

Näringsvärde

Varje matlåda ger ca 500 kcal, varav 33 g protein, 39 g kolhydrater och 21 g fett. Behöver du mer mat, använd större mängder, eller fördela på färre matlådor.

 

Sierra de Goldsmith,
Psykolog, Leg. dietist och Personlig tränare


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna