Nordic_Wellness_Storkok_for_att_forenkla_vardagen4.jpg

Laga veckans mat i förväg – del 4

Publicerat: av Sierra De Goldsmith

Chilikyckling med sötpotatismos och broccoli gör sig alldeles utmärkt i matlådan och är enkel att tillaga.

 

Serien med bra mat som lämpar sig väl i matlåda

Vi har kommit till den sista delen av mealprep-serien med tips på maträtter du kan göra storkok av och fresta kollegorna med i lunchrummet. Det är ett vinnande koncept för dig som vill förenkla livspusslet, spara pengar och göra bra matval i vardagen.

Bra mat på bara 3 ingredienser

Vi avslutar med en löjligt enkel favorit: ugnsbakad broccoli. Den är superlätt att göra mycket av och det är något som många gillar. Broccolin bidrar med näring och fibrer. Sötpotatisen ger en söt och krämig smak – så god att du inte behöver sås!

Recept på Ugnsbakad kyckling med broccoli och sötpotatismos

Ingredienser (5 portioner)

  • 900 g kycklingfilé
  • 500 g broccoli
  • 1500 g sötpotatis.
  • Kryddor: Chili, salt, peppar, rökt paprikapulver

 

Gör så här

  1. Krydda kycklingen med chili, salt och peppar.
  2. Stek filéerna snabbt i en stekpanna för at få en fin stekyta (valfritt, du kan hoppa över stekningen om du vill) och ställ sedan in i ugnen på 225 grader i cirka 15–20 min, eller tills innertemperaturen på kycklingen är 70 grader.
  3. Efter ungefär halva tiden, släng in broccolibuketter i samma ugnsform som kycklingen.
  4. Koka sötpotatisen i små bitar tills den mjuknat, mosa med gaffel eller visp.

 

Näringsvärde

Varje matlåda ger ca 500 kcal, varav 37 g protein, 48 g kolhydrater och 17 g fett. Behöver du mer mat, använd större mängder, eller fördela på färre matlådor.

 

Sierra de Goldsmith,
Psykolog, Leg. dietist och Personlig tränare


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna