påsk.png

Ett enkelt (men inte lätt!) träningspass att utföra i påsk!

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: Inspiration Träningspass Utomhusträning Övningar

Redan rastlös och mätt på alla (choklad-)ägg? Dra på dig träningskläder och ge dig ut i friska luften och få upp flåset. Du kommer garanterat må bättre efteråt!

Skribent: Sierra de Goldsmith

 

Cirkelpass utomhus

Här kommer ett enkelt (men inte lätt) träningspass som passar bra att utföra utomhus i friska luften. Du behöver bara bekväma kläder, skor och en klocka (behöver ej vara en pulsklocka). Kanske tar du med dig en bra låtlista för extra pepp. Nu kör vi!

 

Uppvärmning

Fokus: bli varm, mjuka upp leder, muskler och ligament. Börja lugnt och öka intensiteten successivt. 

10 minuter jogg, avsluta genom att rulla igenom ryggen från stående till framåtfälld ett par gånger. 

 

Intervall 1 - helkroppsstyrka

Fokus: styrka och flås, ta ut rörelserna fullt ut!

20 knäböj, 10 armhävningar, 20 utfall, 10 burpees (alternativt vanliga upphopp).

Gör alla övningar i en följd, vila 1 min och gör om totalt 3-5 varv. 

 

Intervall 2 - tabatarusher

Fokus: utmana konditionen. Försök pressa upp pulsen så högt du kan under arbetsseten. 

Spring så fort du kan i 20 sekunder, vila 10 sekunder och gör om allt totalt 8 gånger. 

 

Intervall 3 - core

Fokus: hitta kontakt med de djupa bålmusklerna. Utför rörelserna långsamt och kontrollerat för bäst effekt. 

Stå på alla fyra, sträck ut en arm och motsatt ben. Växla sida och gör om totalt 10 gånger per sida. 

På tå eller knä, stå i "plankan". Försök att aktivt dra händer och fötter/knän mot varandra och känn total anspänning. Håll i ca 30 sekunder. Vila och gör om en gång till. 

Utgå från plankan på tå eller knä. Vrid på kroppen åt ena sidan för att hitta in i en sidoplanka. Förflytta dig tillbaka till en vanlig planka och vrid sedan upp kroppen till en sidoplanka åt andra sidan. Förflytta dig så smidigt du kan genom hela rörelsen. Upprepa 10 gånger per sida. 

Gör om hela serien ytterligare en gång, om du vill. 

 

Nedvarvning stretch

Småjogga hem och stretcha ut inomhus i lugn och ro. Bra jobbat!

 

/Sierra de Goldsmith, leg dietist, tränare oh psykologstudent 


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna