Nordic_wellness_Vila_med_gott_samvete.jpg

Vila med gott samvete?

Publicerat: av Sierra De Goldsmith

Ta det lugnt när du är ledig utan att känna skam eller skuld.

 

Att vara hälsosam

Vad innebär det egentligen att vara hälsosam, nyttig och vältränad? En person som styr hela sitt vakna liv efter att äta och röra på sig optimalt skulle inte tolkas som hälsosam, även om det utåt sett kan verka som att det är en person som lever ett nyttigt och beundransvärt liv.

För att leva hälsosamt behöver vi uppnå balans, att inte leva sitt liv åt det extrema hållet utan att kunna vara flexibel och göra avsteg från sin plan ibland.

 

Julledighet kan göra underverk

Många som lever ”nyttigt” tycker att högtider som julen är ångestframkallande, eftersom det lätt blir avsteg från den vanliga livsstilen. Till varje pris ska det undvikas att den proteinberikade havregrynsgröten byts ut mot risgrynsgröt på julaftonsmorgon, eller bara tanken på att inte kunna ta sig till gymmet de dagar man är med släkten på landet driver på tanken att man gör fel.

På det stora hela gör det varken från eller till för den fysiska hälsan. För den mentala hälsan däremot – kan lite julledighet från att äta och träna perfekt göra underverk!

Som nämnts tidigare i den här bloggen kan nyttigare varianter på klassisk julmat/julgodis absolut ha sin plats. Detta gäller då främst om du (som jag!) gillar att äta julgott från mitten av november och en bra bit in i januari…

Men för dig som bara vill kunna njuta av julen under själva julhelgen, är det onödigt att fastna på detaljer om du egentligen hade mått gott av att få ta del av ”vanliga” jultraditioner som du gillar.

 

Öva på en sund inställning till hälsa, kost och träning

Om du känner igen dig i att ha fastnat i ett osunt förhållningssätt till mat, träning, vikt eller hälsa är det bästa du kan göra att exponera dig för små ”regelbrott”.

Genom att utsätta dig för att ibland göra avsteg från planen, kommer din rädsla minska och dina orostankar successivt minska, samtidigt som du kommer inse att det faktiskt inte ledde till att du tappade alla muskler, ökade kraftigt i vikt eller blev lat och helt tappade träningslusten när vardagen är tillbaka.

Faktum är att när de som aldrig avviker från planen tvingas göra det, så är det lätt hänt att man då förkastar hela sin plan istället för att se det för vad det egentligen är: en träningsfri helg där jag åt lite mer energi och socker och mindre protein än vanligt, vilket inte påverkade min hälsa alls men gav livet lite mer guldkant.

 

Sierra de Goldsmith,
Psykolog, Leg. dietist och Personlig tränare


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna