proats.png

Proteingröt: så här gör du

Publicerat: av Sierra De Goldsmith

Recept på hur du lyckas göra "proats": en tallrik proteinrik gröt att starta dagen med!

Skribent: Sierra de Goldsmith

 

Frukostmat

Eftersom de flesta av oss äter samma eller liknande frukost varje dag är det viktigt att just detta mål är näringsrik och ger dig vad du behöver. För dig som tränar mycket eller har som mål att bygga muskler eller gå ner i vikt är ett högt proteinintag något att sikta på, även vid frukosten. Detta kommer göra det enklare för dig att få i dig den mängd protein du behöver för att bygga/bevara muskelmassa effektivt. 

 

För dig som tränar mycket eller har som mål att bygga muskler eller gå ner i vikt är ett högt proteinintag något att sikta på, även vid frukosten

Gröt: nyttigt men proteinsnålt

Gröt är en vanlig frukost för många. Den är näringsrik och ger en bra mängd fibrer som är bra för både magen och den metabola hälsan. Men att enbart käka en skål havregrynsgröt med lite bär och en skvätt mjölk kommer inte att hålla dig mätt länge. Inte heller ger det dig en bra mängd protein, så om du försöker öka ditt intag kan det vara bra att komplettera med något matigt och proteinrikt, som ett ägg. Ett annat alternativ är att göra "proats" - protein oats! 

 

Proats - så här gör du

Det finns mängder av sätt att tillaga proteingröt, här kommer mina bästa tips!

 

1. Proteinpulver. Koka din havregrynsgröt som vanligt, men blanda sedan ner en skopa av ditt favoritproteinpulver, exempelvis ett vasslebaserat med smak av vanilj. Tillför lite extra vatten när du blandar i pulvret, toppa med bär och värm på lite extra. Klart!

2. Kasseinpudding. Ta ditt favorit-kasseinpulver (exempelvis choklad) och vispa med en liten mängd vatten tills du får en "pudding". Koka din gröt som vanligt och toppa med skivad banan och chokladpuddingen. Riktig lyxgröt som håller dig mätt länge! 

3.  Ägg. Min kompis Peters standardfrukost. Koka havregrynsgröt i en kastrull på spisen. Mot slutet av koktiden, kläck ner ett ägg och rör om snabbt. Servera med mjölk. 

4. Keso. Koka din gröt med hälften vatten, hälften mjölk samt lite blåbär. Toppa med en klick keso, skivad frukt och blandade nötter/frön. 

5. Ugnsbakad gröt med proteinrik topping. Testa exempelvis den här versionen av gröt med smak av morotskaka. 

Testa redan till lördagsfrukosten!

 

 

/Sierra de Goldsmith, psykolog, leg. dietist & tränare


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna