traningstips_borja_trana.jpg

Första hjälpen till dig som hatar träning

Publicerat: av Sierra De Goldsmith

Visste du att 1 av 5 uppger att de ”hatar” träning? Här kommer några tips till dig som helt enkelt inte gillar att träna, men ändå VILL träna.

 

Träningsmotivation

Att känna motivation till att träna är inte en självklarhet. Studier visat att ungefär 1 av 5 uppger att de faktiskt inte gillar att träna. Samtidigt vill de flesta av oss leva ett aktivt liv, eftersom vi vet att det är bra för oss och har massor av positiva hälsoeffekter.

Kanske är du en av dem som upplever ett stort motstånd inför varje träningspass?

 

Motivation är en process

Ännu en komplicerande faktor är att motivation är ostadigt. Oavsett om du ser dig själv som en fitness-person eller en soffpotatis så kommer motivationen minska ibland, och då kan det vara bra att veta hur du ska bete dig för att få tillbaka den.

 

Tips på hur du hittar (eller behåller) din träningsmotivation

 

1. Använd obehaget konstruktivt

Känslor som hat eller oro upplevs ofta som ”dåliga” känslor. Det stämmer visserligen att de är obehagliga, men de är inte farliga och går faktiskt att vända till att få energi som hjälper till att både komma igång och fortsätta med träningen.  Ta med dig frustrationen till gymmet, kort och gott!

2. Visualisera

Föreställ dig, i bilder, hur du genomför träningspasset och upplever de positiva känslorna som passet ger i form av endorfiner (grovt sett är det ett hormon som utsöndras i kroppen vid till exempel stress, skratt och motion). Tänk på den sköna känslan som infinner sig efter ett hårt pass och visualisera den målbilden när du känner dig omotiverad.

3. Lyssna på musik, podd eller ljudbok

Kom in i ditt flow genom att lyssna på musik som får dig att tagga till, alternativt en intressant podcast eller ljudbok.  Den här typen av multitasking kan vara perfekt om du känner tristess av att genomföra ett pass.

4. Träna något som faktiskt är kul

Träna inte något tråkigt ”bara för att”. Ansträng dig för att hitta den typ av aktivitet som du faktiskt tycker om (alternativt den aktivitet som du hatar minst...)

5. Teama upp med en vän som också hatar träning

Hitta någon som precis som du har ett inre motstånd att komma iväg. Tillsammans kan ni peppa (eller hota) varandra och gemensamt ta er igenom obehaget. Delad ångest är minskad ångest!

6. Acceptera

Acceptera det du känner. Ställ inga krav på att träningen ska kännas skön, behaglig eller energisk. Tillåt dig att känna obehaget, men genomför passet ändå. Det är möjligt att göra sånt som i stunden upplevs som tråkigt, även om du i stunden får impulsen av avsluta passet.

Oavsett vilken känsla du får under passet, ansträng dig för att genomföra träningen ändå. Om du regelbundet genomför passet även vid negativa känslotillstånd och tankar, kommer motviljan att avta med tiden.

Dessutom kommer de positiva effekterna, som ökad kondition och ork i vardagen, ge dig en positiv förstärkning som hjälper dig att fortsätta. Sammanfattningsvis – träna även om du ibland känner motstånd så kommer motivationen på sikt att höjas.

 

Det finns gränser!

Självklart ska du inte träna om du är sjuk, utmattad eller verkligen inte vill. Men ibland är det som sagt bra att utmana sig och visa att man faktiskt klarar att genomföra saker som på förhand känns jobbiga eller tråkiga.

 

Sierra de Goldsmith,
Psykolog, Leg. dietist och Personlig tränare


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna