Nordic Wellness | 14 september 2020

Brödverket lanserar två proteinbröd med Nordic Wellness

De populära proteinbröden från Brödverket byter kostym. I ett nytt samarbete med gymkedjan Nordic Wellness lanseras bröden successivt under september i livsmedelsbutiker över hela landet.

 

- Efterfrågan på goda bröd med hög proteinhalt är stor, säger Anders Nilback, VD på Brödverket.

 

Proteinbröd och Proteintoast har funnits sedan 2013 och de blev genast en stor succé. Försäljningen har de senaste åren varit relativt stabil och legat kring totalt ca. 1 miljon konsumentförpackningar per år.

Det senaste året har en del liknande bröd från konkurrenter och kedjornas egna varumärken dykt upp på marknaden varför Brödverket kände att det var dags att göra något.

 

Anders Nilback berättar:

 

- I början av året satt jag på spinningcykeln i Nordic Wellness lokaler i Eriksberg, Göteborg och då dök en spontan tanke upp om att eventuellt göra en co-branding för att ge proteinbröden en nykick. Tanken om Nordic Wellness Proteinbröd var född!

 

Anders Nilback säger vidare att det inom segmentet kakor och konfektyr ofta görs liknande samarbeten. Till exempel Almondy som jobbar tillsammans med Daim.

 

- Inom brödkategorin finns inga direkta motsvarande samarbeten varför jag tog initialt kontakt med Nordic Wellness Marknadschef, Linda Adehög och fick efter en förutsättningslös dialog en positiv respons, säger Anders Nilback.

 

Bröden innehåller hög proteinhalt: 22% (Proteinbröd) respektive 25% (Proteintoast) och endast 7,5 respektive 11,4 % kolhydrater.

Linda Adehög, Marknadschef på Nordic Wellness, kommenterar:

 

- Vi är mycket glada över samarbetet med Brödverket. Vi är positiva till att bredda vårt varumärke och möjligheten att nå ut till en stor mängd dagligvarubutiker kändes rätt i tiden. De två bröden ligger helt i linje med vår friskvårdsstrategi om att äta rätt i kombination med träning.

 

Bröden kostar ca. 27 kr och finns i de flesta dagligvarubutiker i Sverige.

 

Om Nordic Wellness

Nordic Wellness är i särklass Sveriges snabbaste växande friskvårdskedja vilka har 260 klubbar i hela Sverige och med mål 2023 att uppkomma till ca 300 stycken.

Nordic Wellness har ca 325 000 medlemmar och erbjuder mer än 1.300 pass per dag i Sverige.

 

Om Brödverket

Brödverkets affärsidé är att erbjuda goda innovativa produkter med hög kvalitet inom gruppen bröd, kakor och kex.

Brödverket samarbetar med ledande bagerier i Sverige och Europa och prioriterar nytänkande produktutveckling. Brödverkets produkter säljs i dagligvaruhandeln och distribueras av Polfärskt miljösmart samdistribution över hela Sverige.

Brödverket AB är ett helägt dotterbolag till Polfärskt AB, vilka i sin tur ägs till 51% av Polarbröd AB. Läs mer om Brödverket här.

 

Kontakter:

Press & PR: Monika Agorelius

CloseUp PR

Mejl: monika@closeup-pr.com

Tel: +44 (0)7785 71 21 86

  

Brödverket

Anders Nilback, VD Brödverket
Mejl: 
anders.nilback@brodverket.se
Tel: 0733 – 66 11 11

 

Nordic Wellness

Linda Adehög, Marknadschef Nordic Wellness
Mejl: 
linda.adehog@nordicwellness.se
Tel: 0709 – 49 46 21

Stäng
Föregående
Nästa