Nordic Wellness | 11 oktober 2017

Nordic Wellness expanderar genom Grand Fitness

När Magnus Wilhelmsson för 20 år sedan lanserade det som senare kom att bli Nordic Wellness var det med visionen att vara folkets bästa alternativ inom träning och hälsa. Med utrustning i världsklass, välmeriterade instruktörer och olika former av medlemskap har Nordic Wellness skapat en miljö där träning är mer lättillgänglig än någonsin.

Nu har det blivit dags för nästa tillskott i familjen. Under hösten 2017 introducerar Nordic Wellness konceptet Grand Fitness. Det har länge funnits en lucka i utbudet av Boutique-liknande gym i Sverige men framförallt i Göteborgsområdet. Med Grand Fitness vill Nordic Wellness fylla den luckan och erbjuda en träningsupplevelse utöver det vanliga.

Boutique-gym är inte ett nytt fenomen. Uppväxten har ökat enormt i USA och England de senaste åren och trenden visar inga tecken på att sakta ned. Forskning publicerad av IHRSA visar att antal medlemmar i boutique-gym dubblades från 21 % 2013 till 42 % 2014. Vidare har Boutique-kedjorna öppnat nya klubbar med en ökning av 450 % per år sedan 2010, enligt den fitness-fokuserade investmentbyrån Piper Jeffray. Vi känner oss därför säkra på att intresset finns och att konceptet ligger helt rätt i tiden.

Boutique-gym kan kännetecknas av en lite mindre yta med större fokus på en lyxigare inredning och en häftigare helhetsupplevelse. Detta innebär ofta en hög kostnad för medlemmarna. För ett medlemskap i flertalet gym i New York och London kan det kosta uppåt 2000kr i månaden eller 300kr per bokat pass.

Visionen för Grand Fitness är att skapa samma atmosfär och känsla som Gymmen i New York och London till ett mer förmånligt pris. Inspiration är hämtad från gym som David Barton i New York, 1Rebel och BXR i London.

”Vi är övertygade om att alla som väntat på den nya klubben kommer att få en träningsupplevelse över förväntan” – Magnus Wilhelmsson

Den första Grand Fitness-klubben kommer att slå upp dörrarna i oktober 2017 där Nordic Wellness Övre Husargatan var tänkt att öppna.

Föregående
Nästa