
Nordic Wellness har sedan starten i källarlokalen i Göteborg år 1997 expanderat och blivit en självklar aktör inom branschen. Med sina idag 371 gym från Luleå i norr till Ystad i söder, är de Sveriges största gymkedja sett till antal gym och omsättning. Med flertalet nya klubbar klara för öppning under hösten närmar sig företaget målet om 600 träningsklubbar i Sverige till år 2030 med ett drivet tempo.
Ambitionen är att växa i hela landet, men ett särskilt fokus läggs i storstadsregionerna där flest människor bor och arbetar. I Storstockholm finns potential för hela 150 nya klubbar inom tre till fem år. Det skulle innebära ett kraftigt tillskott av träningsmöjligheter i landets mest tätbefolkade områden.
– Vi ser en fortsatt stark efterfrågan på träning i hela landet. Vår ambition är att ligga i framkant både när det gäller tillgänglighet, kvalitet och innovation. Med varje ny klubb bidrar vi till den svenska folkhälsan och stärker arbetsmarknaden, säger Magnus Wilhelmsson, VD för Nordic Wellness.
Träningstrenden håller i sig
Nordic Wellness betonar särskilt sitt bidrag till folkhälsan. Genom att erbjuda allt från gruppträning och styrketräning till personlig träning och padel vill företaget nå en bred publik och få fler att komma i rörelse. Samtidigt innebär expansionen att fler får nära till gymmet. “För många är närheten till träning avgörande för att få till fysisk aktivitet i vardagen. Vi är stolta över att kunna vara en viktig aktör i det avseendet, och motiverar oss att fortsätta växa där människor rör sig”, avslutar Magnus Wilhelmsson.
--
Grundat: 1997 i Göteborg
Verksamhet: Gym, gruppträning, personlig träning, padel
Antal klubbar: Omkring 380 Nordic Wellness + GF (2025)
Mål: 600 klubbar i Sverige till år 2030
Medlemmar: Cirka 500 000
Ägande: Privatägt