Yam -586

Sötpotatis och vanlig potatis - en jämförelse

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: Dieter Dietist Kost Näringslära

Den senaste tiden har sötpotatis ökat i popularitet bland de som vill äta hälsosamt. Många ersätter kolhydratrika livsmedel som vanlig potatis, ris eller pasta med sötpotatis för att gå ner i vikt eller äta "nyttigare". Men hur skiljer sig egentligen sötpotatis från vanlig potatis näringsmässigt? 

Sötpotatis är först och främst en rotfrukt och inte en variant av potatis som namnet lätt kan få konsumenten att tro. Sötpotatis tillhör inte ens samma släkte som potatis, men det äts av många som ett alternativ till potatis vilket gör den här jämförelsen relevant.

Tillägg, 3/5-2014: Det stämmer inte att sötpotatis är en rotfrukt. Det är en ört som tillhör familjen vindeväxter. Sötpotatis är dessutom avlägset besläktat med potatis då de tillhör samma ordning (solanales). Benämning "rotknöl" fungerar  bra att använda utan att kliva en botaniker på tårna (tror jag). /Sierra

Eftersom livsmedelsverket ännu inte genomfört en näringsberäkning av sötpotatis använder jag mig av den amerikanska databasen USDA Nutrient Database for Standard Reference när jag uttalar mig om näringsvärdet för denna rotknöl. Livsmedelverkets databas ligger till grund för näringsanalysen av vanlig potatis. Som vanligt representerar dessa siffror ett medelvärde och den sötpotatis/vanliga potatis du äter kan således skilja sig något från siffrorna.

 

Näringsvärde 100 g sötpotatis (rå)

  • Energi: 86 kcal
  • Protein: 1.6 g
  • Kolhydrater: 20.1
  • Fett: 0.1 g
  • Fiber: 3.0 g
  • Mineraler (mg): Kalcium: 30, Järn: 0.6, Magnesium: 25, Fosfor: 47, Kalium: 337, Zink: 0.3
  • Vitaminer: C: 2.4mg, Tiamin: 0.1 mg, Riboflavin: 0.1 mg, Niacin: 0.6 mg, B6 0.2 mg, Folat: 11 ug, Retinolekvivalenter: 709 ug, E: 0.3 mg, D:0 mg, K: 1.8 ug.

 

Näringsvärde 100 g vanlig potatis (rå)

  • Energi: 70 kcal
  • Protein: 1.7 g
  • Kolhydrater: 16.4 g
  • Fett: 0.1 g
  • Fiber: 2.1 g
  • Mineraler (mg): Kalcium: 4, Järn: 4, Magnesium: 22, Fosfor: 43, Kalium: 379, Zink: 0.2
  • Vitaminer: C: 24 mg, Tiamin: 0.1 mg, Riboflavin: 0.03 mg, Niacin: 2.0 mg, B6 0.2 mg, Folat: 19 ug, B12: 0g, Retinolekvivalenter: 1 ug, E: 0.1 mg, D: 0 mg, K: 1 ug

Sammanfattning

Sötpotatis innehåller alltså mer kolhydrater och något mindre protein än vanlig potatis. De är relativt jämförbara när det gäller kaloriinnehåll, men sötpotatisen är något mer energirik. Sötpotatis innehåller lite mer fiber och uppvisar ett lägre GI-värde. 

Innehållet av vitaminer och mineraler skiljer sig åt något, där sötpotatis har ett högre innehåll av bland annat betakaroten, ett förstadium till vitamin A/retinol (som visar sig i analysen ovan som retinolekvivalenter) och kalcium, medan vanlig potatis innehåller mera järn och C-vitamin exempelvis. I övrigt är de ganska lika näringsmässigt. Sötpotatis är inget superlivsmedel om inte potatis också karaktäriseras som det. 

 

Fram för allt tror jag att många tror att sötpotatis innehåller mindre kolhydrater och kalorier än vanlig potatis, vilket alltså inte stämmer

 

Vem vinner?

Sötpotatis är dyrare, kräver längre transport (miljöpåverkan) och är inte lika hälsosam som jag tror många antar när de väljer att äta det istället för potatis. Fram för allt tror jag att många tror att sötpotatis innehåller mindre kolhydrater och kalorier än vanlig potatis, vilket alltså inte stämmer. De är förvånansvärt lika i näringsvärde, till skillnad från allmän tro. Potatis har tyvärr fått ett oförtjänt dåligt rykte, vilket är synd eftersom det är ett riktigt bra livsmedel med högt näringsvärde och som mättar bra.

 

Varför inte se nyansernas och sluta kategorisera livsmedel som ”nyttiga” eller ”onyttiga”?

 

Det är absolut inte fel eller onyttigt att äta sötpotatis men det känns ganska absurt att människor som skyr potatis som pesten samtidigt frossar i sötpotatis, när det är så lika nutritionellt. Förhoppningsvis kan den här jämförelsen leda till att fler vågar äta vanlig potatis igen och att man kan se hur lättpåverkad man är när ett visst livsmedel (sötpotatis) plötsligt blir legitimerat och ett annat livsmedel (potatis) blir bannlyst inom hälsobranschen och själv formas att tro att så är fallet. 

Välj själv efter smak och tycke, helt enkelt!

 

/Sierra de Goldsmith, leg. dietist

degoldsmith.blogspot.se

 

Källor:

Livsmedelsverket

Dietist XP

http://ndb.nal.usda.gov/


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna