Sushinyast

Näringsguiden - Vitamin B6 (Pyridoxin)

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: Hälsa Inspiration Kost Näringslära

B6 som är näst i denna ABC-guide är precis som övriga B-vitaminer delaktig i omsättningen av energi och upprätthållandet av nervsystemet. Dess involvering i bildningen av röda blodkropp ger den dock några utstickande egenskaper. Passa på att lära dig lite mer om detta vitamin i veckans inlägg i näringsguiden!  

Funktion 

B6 behövs för bildningen av röda blodkroppar, immunförsvaret, proteinomsättningen och för ett normalt fungerande nervsystem. Brist på vitaminet leder till bland annat anemi (blodbrist), depression, förvirring samt hudförändringar runt öga, näsa och mun. Men eftersom vitaminet finns i de flesta livsmedel är brist i norden högst ovanligt. När brist förekommer har personen i fråga oftast brist på flera B vitaminer parallellt, som vid ett allvarligt alkoholmissbruk och/eller undernäring.  

Var finns vitaminet?

De livsmedel som ger oss mest B6 är animalier som kött, kyckling, charkprodukter, mjölk och ägg men vitaminet finns i de flesta livsmedel, däribland bröd, frukt, bär och juice. 

Rekommendationer

  • 1,2 milligram för kvinnor
  • 1,6 milligram för män
  • 1,5 milligram för gravida
  • 1,6 milligram för ammande

1,5 mg =  ca 10 bitar sushi med lax eller 250 g blandfärs

Överdosering

För mycket B6 kan ha allvarliga konsekvenser som nervskador om det tillförs över lång tid. 200 mg/d över en längre tidsperiod anses vara en skadlig dos, men individuella skillnader på känslighet verkar finnas. Det är i princip omöjligt att få i sig för mycket genom vanlig mat, det förekommer oftast när tillskott av vitaminet överdoseras. 

Källor: 

Livsmedelsverket 

Dietist XP


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna