Apelsiner I Rad

Näringsguiden - Vitamin C (Askorbinsyra)

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: Dietist Inspiration Näringslära

C-vitamin associeras oftast med förkylningar och många känner till att citrusfrukter ofta har ett rikligt innehåll av vitaminet. Som vi ska se har vitamin C fler funktioner än de som rör immunförsvaret och att det är väldigt svårt att få brist av vitaminet. Dessutom är påståendet om vitaminets förmåga att förebygga förkylningar direkt felaktigt.  

Funktion 

Askorbinsyra är en organisk syra och en antioxidant. De flesta djurarter kan själv syntetisera vitaminet, men det kan inte vi människor utan vi behöver få i oss det via kosten eller tillskott. Vitamin C har en roll vid uppbyggandet av brosk och bindväv och kan öka upptaget av järn när det intas i samma måltid. Mild brist resulterar i trötthet, matthet och irritation. Allvarlig brist leder till den ovanliga bristsjukdomen skörbjugg som kännetecknas av blödande tandkött, försämrad sårläkning och nedsatt immunförsvar. Det finns finns ingen evidens för att stora mängder C vitamin botar, eller lindrar förkylningar.

Var finns vitaminet?

C-vitamin finns i frukt, bär och de flesta grönsaker. Det är värmekänsligt och stora förluster av vitaminet kan förekomma vid varmhållning av mat eller när man värmer upp maten upprepade gånger. Eftersom det finns i många livsmedel är svårt att få i sig för lite av vitaminet och brist är väldigt ovanligt idag, Ät minst 500 g frukt och/eller grönt per dag och du är hemma. No worries!  

Rekommendationer

 

  • Vuxna behöver 75 milligram
  • Gravida behöver 85 milligram
  • Ammande behöver 100 milligram

 

75 mg = ca 1 apelsin,1 hg broccoli, 1 dl röda vinbär eller en halv röd paprika. 

Överdosering

Vitaminet är vattenlösligt, precis som B - vitaminerna, men ett överdrivet intag kan ändå skapa gastrointestinala besvär som svullen och gasig mage. Det finns även studier som visat att överdrivna tillskott av antioxidanter som vitamin E och vitamin C varken ger extra hälsoeffekter eller prestationseffekter, tvärt om hade det en negativ effekt på prestationen. Sammanfattningsvis har ett c-vitaminintag över behovet ingen ytterligare hälsobringande effekt och kan istället vara direkt kontraproduktivt om målet är förbättrad hälsa eller prestation, så det finns ingen anledning att ta tillskott. Släng brustabletterna idag!

Källor: 

Livsmedelsverket 

Näringslära för högskolan

Dietist XP


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna