Grönsaker

Att resa och äta

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: Hälsa Kost Mat-trender Näringslära Planering

Skribent: Sierra de Goldsmith

Idag delar jag med mig om några tips på hur du kan göra bra matval på resande fot. 

Mat på semestern

Undertecknad är i skrivande stund ute och reser i Kalifornien, USA. Med tanke på mitt engagemang i nutrition och hur mycket jag njuter av att äta så är givetvis tankar om mat något jag bär med mig även på semester.

Mat är faktiskt extra viktigt när jag reser då det hjälper kroppen ställa om till tidsskillnaden och etablera en rutin. Dessutom är den kulinariska upplevelsen en väldigt stor del av helhetsupplevelsen av semestern. Jag vet inte hur du fungerar, men när jag fantiserar om vilka länder jag vill besöka är just matkulturen en stor drivkraft i mitt val av destination. Kalifornien är perfekt på det sättat att det är mångkulturellt, vilket också märks på utbudet av mat. Jag kan få lite av allt!

Samtidigt är man väldigt sårbar på resande fot, framför allt om man har en födoämnesallergi, intolerans, specialkost eller liknande. Det är även lätt att falla in i semesterhjärna och äta mycket och näringsfattig mat, man är ju på semester! Visst, är semester en sällsynt företeelse gör det troligen ingen skillnad utan du kan gott äta vad du vill under den begränsade tiden. Men reser du mycket, som jag, har det större påverkan på din hälsa. Kanske är du som jag i den bemärkelsen att man mår bäst, även kortsiktigt, om det mesta av maten du äter är bra mat. 

Här kommer därför några av mina tips när jag är ute och ska välja mat, främst anpassade efter amerikanska förhållanden men det finns nog en viss överförbarhet även till andra platser i världen.  

Dressing on the side, dressing on the side, dressing ON THE SIDE.

Dressing är gott, men ofta tillsätter de otroligt mycket på salladen (även förrättssalladen). Ibland på gränsen till att det blir osmakligt. Eftersom det även kan innehålla en betydande mängd energi som bidrar med liten mättnad beställer jag ofta dressingen vid sidan om för att sedan själv portionera. Som ett exempel ger 1 msk ranchdressing ca 65 kalorier, jag får ofta minst 1 dl på min tallrik när jag beställer en sallad i USA.

Välj ofta maträtter med en "ren" proteinkälla som stekt/grillad/kokt fisk, kött, tofu eller en rätt med baljväxter. 

Protein ger en behaglig mättnad och genom att oftast undvika friterat/panerat undviker du hälsovådligt transfett samt drar ner på den totala energimängden. 

Be om extra grönsaker.

 

Utforska de vegetabilier som är i typiska för just den platsen du besöker. 

 

Grönsaker höjer näringsvärdet på måltiden, bidrar med fibrer och mättnad men väldigt lite energi. Ett sätt att fylla ut tallriken och samtidigt få i sig mer näring! Ingår inte grönsaker i rätten du vil ha, fråga om du kan addera det. Ett annat tips är att besöka en frukt- och grönsaksmarknad och fylla på med bra mellanmål! Utforska de vegetabilier som är i typiska för just den platsen du besöker. 

Titta på näringsvärdet

Många menyer i USA skriver ut näringsvärdet, står du och velar mellan olika rätter kanske det kan guida dig till ett bra val. Överlag har studier dock visat att individer inte gör andra val även om näringsvärdet uttryckt på menyn. Dessutom kan det vara svårt att uppskatat vad som är en lagom mängd för just dig. Men för att jämföra två maträtter kan det fortfarade vara till hjälp. 

Fokusera på maten, inte efterrätten. 

Jag är personligen en sucker för efterrätt, men försöker att mer och mer skifta mitt fokus till måltiden och se en eventuell efterrätt som något litet som avrundar måltiden. Dela gärna på en dessert på menyn, istället för att ta en varsin. Portionerna är i regel VANSINIGT stora i USA. 

Refills

Välj helst vatten som måltidsdryck. Skulle du vija dticka något som innehåller energi, se upp med refills. De tenderar att konstant fylla på din dryck så glaset alltid är fullt. Det kan leda till ett stort intag av energi som du inte tänker på och som heller inte ger dig någpn mättnad. 

NJUT

Välj mat som fångar din uppmärksamhet, utforska nya smaker, ät långsamt i gott sällskap och njut av att kunna äta. Genom att fokusera på att väla mat av god kvalitet och faktiskt uppmärksamma hur maten smakar kommer det vara enklare att göra bra val. 

Önskar dig en trevlig sommar och en skön semester!

 

/Sierra


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna