bramat.png

Fem bra matvanor att föra in i det nya året!

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: Fisk Grönt Läsk Matvanor Nyårslöfte Vegetariskt

Om du ska ändra en (mat)vana, vilken bör du satsa på?

Skribent: Sierra de Goldsmith

Ett av de vanligaste misstagen människor gör runt nyår är att de försöker förändra för mycket på en och samma gång. Resultatet blir ofta att man temporärt skapar en förändring, men att den blir kortvarig. Mitt bästa tips inför det nya året är att du istället väljer en sak att förändra och att du istället lägger krut på att se till att välja något som verkligen gör skillnad för din hälsa. Här kommer därför 5 tips på fem bra matvanor att föra in i det nya året. Välj den som du tror är enklast för dig att införa. 

Nyfiken på hur du på ett beteendeplan bäst få en ny vana att bli hållbar? Kolla in följande artikel på PT-bloggen!

 

1. Mer grönt, varje dag

Ät grönsaker varje dag, helst vid varje måltid. Alla grönsaker innehåller en unik sammansättning av nutrienter, så se till att variera typ och färg för att få i dig så många olika kombinationer som möjlig. Frysta, färska, tillagade, råa - alla grönsaker är bra (friterade kanske utgör ett undantag...). Ett bra nyårslöfte skulle kunna vara att se till att äta minst 2 nävar grönsaker vid huvudmålen, eller att testa en ny grönsak varje vecka! 

 

2. Laga mer från grunden

Genom att laga en större andel av din egna mat kommer du troligen att få i dig mer näring och mindre "skräp". Självklart finns det nyanser i nyttighetsgraden av färdigmat, men på det stora hela kommer ditt näringsintag förbättras om du lagar mer av den mat du äter. Fokusera på råvaror istället för matvaror/produkter för det mesta. Då skapar du ett utrymme för att äta lite skräpmat då och då. Ett exempel på ett nyårslöfte som rör detta skulle kunna vara att laga lunchmatlådor för hela veckan på söndagar, eller att se till att veckoplanera så du lagar veckans middagar istället för att köpa take-away. Jag behöver personligen bli bättre på att ha med mig mellanmål när jag går hemifrån, tenderar annars att allt för ofta hamna i situationer där jag "måste" gå in på ett fik och köpa något. 

 

3. Vegetariskt ibland

Att låta kosten utgöras av en hög andel vegetabilier är bra för hälsan, kroppsvikten, din ekonomi och miljön. En bra och hållbar matvana att föra in i 2017 är att laga helt växtbaserat en eller fler middagar i veckan. Eller varför inte börja med att späda ut köttet med mer baljväxter och grönsaker för att på så vis minska köttet och öka på det gröna? Späd ut köttfärsen med lök, paprika, rivna morötter och bönor exempelvis. 

 

4. Fisk 2-3 gånger/vecka

Fisk är en otroligt bra näringskälla som innehåller många av de nutrienter vi i Norden har svårt att få i oss tillräckligt av, som vitamin D, omega-3 och selen. Ett ypperligt nyårslöfte vore därför att se till att få i dig fisk 2-3 gånger i veckan, varav minst en gång består av fet fisk (lax, sill, makrill exempelvis). Det behöver inte intas i form av en lunch eller middag, makrill i tomatsås på knäckemacka till frukost eller mellis fungerar minst lika bra!   

 

5. Drick inte sockersötad läsk 

Jag ogillar förbud och tycker att det är bättre att fokusera på att föra in nyttiga aspekter i din befintliga ost snarare än att fokusera på att utesluta något. Psykologisk forskning har visat oss att vi vid strikta förbud tenderar att fokusera överdrivet mycket på vad vi ska undvika, vilket leder till ett stort sug och ökad risk för att vi ska falla in i gamla mönster eller till och med börja äta MER av det förbjudna livsmedlet än vad vi hade gjort utan införandet av förbudet. Men sockersötad läsk är verkligen en an av huvudaktörerna när det kommer vår globala överviktsproblematik. Det är associerat med övervikt, ohälsa och dålig tandstatus. Ett bra nyårslöfte hade exempelvis varit att dricka lightläsk de gånger du verkligen är sugen, eller att börja ha med dig en vattenflaska att dricka av på jobbet. Försök fokusera på vad just du ska göra för att undvika att dricka lightläsk. Kanske handlar det om att helt enkel inte köpa hem det när du veckohandlar?  

/Sierra de Goldsmith, leg. dietist


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna