601668_10151647811100996_386704059_n

Sötsugen?

Publicerat: av Fredrik Fernström Jönköping Taggar: Hälsa Kost Mellanmål Motivation Recept Socker

I vår vardag finns det otroligt mycket frestelser överallt! 
Så fort vi ser en bild på mat så är det lätt att hamna i fällan och bli sötsugen, särskilt om det var ett tag sedan du åt mat.

Jag kommer ursprungligen från Stockholm och där finns det bilder på mat överallt, på tunnelbanan, reklampelare ja precis överallt för att vi ska luras in till att äta onyttigt och ”unna” oss något. Ordet unna sig är något som väldigt många använder och oftast på lite fel sätt. Man tänker oftast ”jag som tränat så hårt förtjänar att äta lite onyttigt”. Självklart ska vi kunna njuta i livet men att belöna sig själv behöver inte alltid vara genom att äta något onyttigt! Det kan kanske vara att du unnar dig att faktiskt köpa den där tröjan som du velat ha väldigt länge, eller bokar en riktigt härlig massage som du faktiskt förtjänar som tränat så hårt.

Ett annat exempel är att du en gång per vecka, vanligtvis en dag på helgen, har en så kallad ”ätardag”. Då har du varje vecka någonting att se fram emot om du har svårt att ta bort allt onyttigt. Man säger vanligtvis att det tar ca 10 dagar för kroppen att bli av med sötsuget, det är olika från person till person men det brukar vara en relativt god uppskattning, prova så får du se!

Ett bra tips för att slippa sötsug och för att hålla blodsockret på en jämn nivå är att äta mellanmål. Här följer några enkla tips på mellanmål som jag tycker att du ska testa!

Havregrynsgröt med mjölk bär och ett ägg
Blanda 1 dl havregryn med ca 2 dl vatten och häll på valfria färska eller frysta bär och in med det i mikron. Efter ungefär halva tiden så tar du ut gröten knäcker ett rått ägg över och blandar det i gröten och in i mikron på full effekt igen tills gröten är ordentligt tillagat. Den totala tiden brukar bli ca 2-3 minuter. Väldigt smidigt och enkelt och går snabbt att tillaga, häll gärna mjölk över och servera! Går lika bra att göra i kastrull. Eftersom du får det söta från bären så behöver du inte ha på socker.

Keso med äpple och kanel
Blanda en burk keso med ett skivat äpple på en tallrik och toppa med kanel. Otroligt enkelt och säkert många som redan provat på detta, har du inte gjort det så har du missat något! 

En burk lättkesella med funlight
Lättkesella är oftast otroligt svårt att äta utan någonting till, ett bra tips för dig som inte testat på är att antingen blanda i lite färska eller frysta bär i och blanda runt alternativt att hälla i en skvätt funlight av valfri smak.

Dessa tips är väldigt enkla och snabba att göra de gånger du känner att sötsuget och hungern sätter in. Ibland kan det även räcka med en frukt och lite nötter. Har du frågor om kost eller träning är det bara att skicka ett mail.

Vänliga hälsningar,

Fredrik Fernström Lic Personlig Tränare Region Jönköping 


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna