Isabellaptbild

Dygnsrytm

Publicerat: av Hälsocoachen Taggar: Motivation Träning

 Vår PT och sjukgymnast Isabella tipsar om hur du som jobbar natt/skift kan hitta en rytm och livsstil som passar dig och din situation.  

Skribent: Isabella Heller

Om du är bagare, kabinpersonal eller jobbar skift inom vården kan det hända att du får en rubbad dygnsrytm. Här kommer därför lite tips utifrpn min egen erfarenhet av att jobba skift på sjukhuset

1) Införskaffa mörkläggningsgardiner, så är det alltid mörkt under din natt.

2) Skaffa så kallat "blått ljus" i badrum och kök.

3) ÄT FRUKOST! Och med frukost menar jag inte en kopp kaffe och en cigg. Mat sätter igång tarmarna som i sin tur skickar hormoner upp till hjärnan som i sin tur skickar hormoner som signalerar att du är pigg och att det är dags att vakna.

4) Ät middag innan läggdags. Jag vet att detta är emot myten att "inte äta efter kl 18", men detta är min personliga erfarenhet för att somna så gott som möjligt. Alla fungerar såklart olika, testa dig fram till den måltodsordning som fungerar för dig och ta gärna hjälp av en dietist om du behöver hjälp.

5) Försök att få en lagom dos sammanhängande sömn, 6-8 timmar brukar passa de flesta men även här existerar individuella skillnader.

6) Ät en hälsosam kost med hög andel fullkorn, kolhydrater, fett och protein av god kvalitet. Det håller humöret och energin uppe.

7) Låt din omgivning vara införstådd med att du inte jobbar 8-16 och sen går hem och kollar på TV resten av kvällen. Måste du dras med folk som ringer mitt i din natt osv kommer du inte klara dig särskilt länge. Var ärlig!

8) TRÄNA. Införskaffa ett träningskort på anläggning med generösa öppettider så att du kan träna på din morgon eller din eftermiddag. Ta hjärna hjälp av en PT om du behöver extra pepp!

9) Undvik att äta en stor mängd raffinerade produkter sötade med socker, framför allt under natten då vår metabolism inte fungerar på samma sätt. Ät lättsmält mat nattetid med högt näringsinnehåll, som grönsaker, kvarg, yoghurt och frukt.

10) Vänd inte om dygnet på helgen (hur frestande det än är) för att sedan ta hela veckan på dig att vrida tillbka dygnet och sen börja om igen nästa helg...

Hoppas att detta kanske hjälper någon (hjälpte i alla fall mig)!

/Isabella

Se även: Isabellas blogg

Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna