rödbetor.jpg

Rödbetsjuice - den nya sportdrycken!

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: Forskning Idrottsnutrition Konditionsidrott Kost Kväveoxid Nitrat Näringslära Prestation Rödbetor Uppladdning

Rödbetor: en bra källa till nitrat som kan höja din prestation när du konditionstränar!

Skribent: Sierra de Goldsmith

Näringsrik knöl med höga nivåer nitrat

Rödbetor innehåller, precis som många andra rotfrukter, en hel del näring i form av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det som utmärker rödbetor när det kommer till träning och prestation är emellertid det höga nitratinnehållet. Höga nivåer i nitrat finner du även i bland annat i gröna bladväxter som ruccola, mangold och spenat. Det enklaste sättet att få i sig stora mängder nitrat är dock genom rödbetor eller rödbetsjuice. 

 

Nitrat omvandlas till kväveoxid i kroppen

Nitrat omvandlas nämligen till nitrit när det kommer i kontakt med bakterierna i munnen. När din kropp arbetar kommer sedan nitritet ut i blod och muskler och omvandlas till kväveoxid. 

Kväveoxid är en molekyl som kroppen själv bildar och har stora effekter på blodflöde, blodtryck, ämnesomsättning och muskelfunktion. Det är ett ämne som gör att kroppen behöver mindre syre för att bilda energi, det tillgängliga syret räcker längre vid konditionsträning och du orkar mer, helt enkelt. 

 

Hur mycket behövs?

En studie genomförd på Karolinska visade att en nitratrik kost minskar kroppens syrebehov med ungefär 2-3 procent vilket kan påverka prestationen avsevärt. Effekten är inte i klass med doping, men det förbättrar helt klart prestationen. För att nå maximal effekt behövde man äta ca 2-3 rödbetor eller 150 gram ruccola ungefär 1-2 timmar innan man ska prestera. Ett förslag på uppladdning inför ett lopp exempelvis är att dricka rödbetsjuice eller äta rejäla portioner grönsaker tre dagar innan. 

Nitratrik kost verkar även ha andra positiva hälsoeffekter som sänkt blodtryck, så även om du inte strävar efter att kapa några minuter på din löptid kan nitratrika grönsaker vara ett hälsosamt inslag i din vardagskost. Det går dock att överdosera nitrat, så spara de riktigt stora uppladdningarna till dina lopp!

Länk till studien: Nitrat förbättrar mitokondriefunktionen

Uppladdning inför varvet?

I vår springer tusentals personer halvmaran Göteborgsvarvet. Inför detta lopp kommer PT-bloggen skriva en artikel om hur du kan ladda med energi och näring inför din prestation för att få ut maximalt! Så håll utkik efter den, men börja gärna redan nu att experimentera lite med nitratrika grönsaker inför dina pass och se hur du och din kropp reagerar. 

 

 /Sierra de Goldsmith, leg. dietist, tränare och psykologstudent


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna