handhuvud.jpg

Lär dig stå på händer, del 6: handstående mot vägg

Publicerat: av Sierra De Goldsmith Taggar: Handstående Träningsprogram

Vill du lära dig stå på händer? I följande artikelserie får du varje vecka tips på hur du kan påbörja din handståendeprogression.

Skribent: Sierra de Goldsmith

 

Dags att ta steget

Äntligen är det dags att kasta dig upp mot väggen! Fram tills nu har vi i denna artikelserie övat på följande: 

1:  Rörlighet

2: Styrka i bål och överkropp

3: Balans och fallteknik

4: Förmåga att stapla kroppsdelar på ett ergonomiskt vis

5: Parövningar

 

Om du testat dig igenom alla dessa bloggposter är det nu dags att börja öva att faktiskt göra det som är målet: stå på händerna, och då behöver du ha ovanstående i bakhuvudet och framför allt ha känt det i kroppen. Så om du inte gjort det redan: öva på övningarna i del 1-5 först!

Så, känner du dig redo? Då kör vi! 

 

Sparka upp mot vägg (näsan bort från väggen)

 

 

Stå med ansiktet riktat mot en stabil vägg. Placera händerna i golvet, axelbrett eller något bredare isär ungefär 5-10 cm från väggkanten. Fördela vikten i hela handen - ett vanligt fel är att bara lägga tryck precis under handleden. Ett sätt att tänka för att aktivera handen rätt är att även fingrarna ska jobba! 

Lyft nu upp ena benet mot taket. Se till att du fortfarande pressar ner händerna korrekt. Med hjälp av benet i marken, ta lite fart och sparka lätt dig själv bort från golvet. Det raka benet dras hela tiden rakt upp. Du kan behöva öva ett par gånger för att hitta exakt hur mycket kraft och fart som behövs, men målet är att du ska sparka upp bägge benen tills de är linjerade ovanför din höft och försiktigt lutar mot väggen. Tänk att benen ska vara tätt ihop och att det är hälarna som har lätt kontakt med golvet. 

Öva, öva, öva på det här.

Öva på att sparka upp dina ben med lagom kraft och mycket kontroll. Öva på att hålla positionen längre. Öva på att försiktigt släppa väggen och "balansera" allt längre stunder.   

För mig tog det nästan ett helt år innan jag kunde stå fritt utan vägg och då hade jag ändå gynnsamma förutsättningar tack vare att jag sysslade med gymnastik som barn och håller på med yoga och styrketräning nu. Låt det ta tid - det är värt mödan!

 

KLättra upp mot vägg (näsan närmast väggen)

 

Många tycker att följande övning är hjälpsam för att bygga upp styrka och för att förmedla känslan av korrekt linjering. Jag hade personligen svårt för den som nybörjare då jag tyckte den var "läskig", men jag tar ändå med den här eftersom jag vet att andra har funnit den hjälpsam i sin utveckling. 

Precis som med "Lådan mot vägg", placera händerna i golvet ungefär en benlängd från väggen. Klättra upp med fötterna och vandra successivt längre bak med händerna tills du står på händer och har ansiktet när väggen. Ta det varsamt och långsamt - det är en tung övning som dessutom kräver att du redan övat upp din rörlighet i bröstryggen.    

 

Nästa vecka går vi igenom sista steget: fritt handstående!

 

/Sierra de Goldsmith, leg. dietist, tränare och psykologstudent


Bli medlem

Bli medlem direkt på webben,
vi har medlemskap som passar alla!

Läs mer

Provträna

Träna gratis hos oss en vecka, 
upptäck hur, när och var du vill träna! 

 provträna